Opracowała: Gabriela Puszkarska
Temat :” Kto zostanie mistrzem budownictwa ? „ – zabawy matematyczne
Cele ogólne : - doskonalenie umiejętności przeliczania - rozwijanie operacji myślowych - rozwijanie umiejętności koncentrowania uwagi na poleceniach werbalnych , prawidłowe ich realizowanie w działaniu - rozwijanie wyobraźni i pomysłowości w konstruowaniu
Cele operacyjne : dz.: liczy i wymienia: jeden za jeden ,dwa za jeden , cztery za jeden - przestrzega określonych umów i wie , ze trzeba zapłacić zgodnie umowna cena - sprawdzi czy liczba przedmiotów odpowiada oczekiwaniu - potrafi współdziałać w parze i ułożyć dowolna budowle
Pomoce : pieniądze – ziarna fasoli Jaś ,pojemniki na pieniądze { po jogurcie } ,maty po jednej dla pary , stoliki i krzesełka do sklepu , misa na pieniądze do banku , sklepów , klocki , emblematy dla mistrzów w budowaniu , emblematy „ buźki „ wesołej , obojętnej , smutnej
Formy pracy : w parach , indywidualna
Metody pracy : praktycznego działania
Przebieg zajęć
1. Odczytanie listu przez nauczycielkę Nauczycielka informuje dzieci o otrzymaniu listu i czyta go dzieciom.
Droga Pani ! Nazywam się Janusz Kowalski , jestem dyrektorem dużej firmy budowlanej . za kilka lat będę .potrzebował kilku osób do pracy w mojej firmie. Musza to być osoby , które potrafią tworzyć wspaniale budowle. dlatego pragnę , aby Pani stwierdziła , czy są w Pani grupie dzieci , które dobrze umieją liczyć i two rzyc wspaniale budowle , jest to bowiem warunek przyszłej pracy w mojej firmie . Jan Kowalski
2. Budujemy cos wspaniałego - przedstawienie zadań - nauczycielka proponuje zabawę pt. „budujemy cos wspaniałego - dzieci przedstawiają propozycje {ogród zoologiczny , zamek , parking , plac zabaw .....itd. } - zorganizowanie 3 sklepów z materiałami budowlanymi i wybranie 3 sprzedawców - zorganizowanie banku w którym dzieci będą mogły pobierać pieniądze na zakup materiałów budowlanych i innych akcesoriów - uzgodnienie ceny materiałów budowlanych w danym sklepie np. drewniany klocek – 3 pieniążki , kamienny klocek – 1 pieniążek , klocek plastikowy – 2 pieniążki { pieniążki – fasola }
3.” Tworzymy wspaniale budowle – działania dzieci
- chętne dzieci do pracy w sklepie i banku organizują swoje stanowiska pracy , po zakończeniu tych czynności są gotowi na przyjęcie klientów - pozostałe dzieci obmyślają w parach plan budowy , otrzymują „pieniądze” na dobry początek i zabierają się do tworzenia .Kiedy zabraknie dzieciom „pieniędzy” pobierają je z banku Nauczycielka zwraca uwagę na zachowanie się w miejscach publicznych i stosowanie form grzecznościowych
4. Wybieramy mistrza w budowaniu
- na określony sygnał sklepy zostają zamknięte a sprzedawcy liczą zarobione pieniądze w dowolny sposób np. liczą kolejno , dzielą na gromadki np. .po 5 ,10 pieniążków - pozostałe dzieci oglądają i podziwiają wykonane budowle, wybierają mistrzów w budowaniu - wręczenie emblematów dla zwycięzców
5. Ewaluacja
Jeżeli zabawa wam się podobała wybierzcie odpowiednia „buźkę „ która możecie zabrać do domu
Gabriela Puszkarska |